Így állítsd be profi módon az új laptopod
Kiveszed a vadi új laptopod a dobozból, és először bedugod a konnektorba. Ezután végigpörgeted egy Windows telepítés lépéseit, és már készen is vagy, nem? Nem igazán. A notebookod nincs egészen készen – vagy még nem teljesen a tiéd – amíg némi finomhangolást nem végzel el rajta. Alább kilenc olyan feladatról olvashatsz, amit érdemes elvégezni, ha új laptopod van, frissen telepített Windows 10 rendszerrel.
1. lépés: Frissítsd a Windowst
A géped magától is fog frissítéseket telepíteni, de hamarabb túlesel a dolgon, ha kézzel telepíted őket mindjárt a legelején.
Írd be a keresőmezőbe, hogy „frissítések”, majd kattints a „Frissítések keresése” opcióra. Ezután a Windows nekiáll a frissítések keresésének és telepítésének, de addig is nyugodtan lépj tovább a következő feladatra.
2. lépés: Állítsd be a szövegméretezést
Manapság sok laptop készül nagy felbontású kijelzőkkel, amik éles és színes képet adnak, de a sok pixel miatt lehet, hogy túl aprónak találod majd az ikonokat és szövegeket. Vagy épp ellenkezőleg, az is lehet, hogy a túl nagyra állított ikonok értékes helyet vesznek el a kijelződből. Az asztalon található elemek méretét beállíthatod, Windows 10 esetén, ha az asztalon jobb egérgombbal kattintva előhívod a képernyőbeállításokat. Itt egy csúszka segítségével megkeresheted a számodra legkényelmesebb méretet.
3. lépés: A kiterjesztések és a rejtett fájlok megjelenítése
Alapértelmezésben a Windows 10 úgy fog kezelni téged, mint valami megbízhatatlan tinédzsert, nem mutatja sem a kiterjesztéseket (pl.: .docx, .jpeg, .xls). Pedig a három-négy betűs fájlkiterjesztéseket fontos látni, ha tudni szeretnéd, pontosan milyen fájlt is vizsgálsz. Nem mindig elég azt tudni, hogy a „családi-nyaralás” egy képfájl, megosztás vagy nyomtatás előtt nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy egy JPG, GIF vagy éppen PNG fájlról van -e szó. Hasonlóképpen egy „jelentés.doc” nevű fájl a Microsoft Word 2003-as verziójával is olvasható, míg a jelentés.docx már újabb szoftvert igényel.
A beállításhoz nyisd meg a Sajátgépet. A sárga mappa ikonra kattintva rögtön a tálcáról is elérheted. Ezután kattints a nézet lapfülre, és pipáld be a fájlkiterjesztések és a rejtett fájlok megjelenítését. Miután az egyiket beállítottad, újra meg kell majd nyomni a „Nézet” gombot.
4. lépés: Telepítsd az általad választott böngészőt
A Microsoft Edge böngésző, ami a Windows 10 mellé jár, könnyű, gyors és feltétlenül érdemes megfontolni a használatát. Azonban ha már hozzászoktál a Chrome vagy Firefox használatához, és jól bejáratott felhasználói fiókod, megszokott bővítményeid vannak bennük, valószínűleg egyből szeretnéd a kedvenc böngészőprogramodat használni. Így tudod alapértelmezésként beállítani:
- Töltsd le és telepítsd a választott programot. A Chrome-ot itt találod: https://www.google.com/chrome/browser/desktop/
- A Gépházban a Rendszer beállításait választva, majd az Alapértelmezett programok lapfülre kattintva választhatsz alapértelmezett böngészőprogramot.
Így állítsd be profi módon az új laptopod 1
5. lépés: Állíts be billentyűparancsokat minden alkalmazáshoz
Rengeteg időt spórolhatsz meg, ha nem az egérrel bogarászol a programjaid között. A beépített billentyűparancsok megtanulása mellett (pl. a Ctrl + T új lapot nyit a böngészőben) beállíthatsz billentyűparancsokat a kedvenc alkalmazásaid eléréshez is.
Írd be a keresőbe, hogy „futtatás”, majd az enter lenyomása után előbukkanó ablakba gépeld be a következőt: explorer shell:AppsFolder. Nyomj az OK-ra.
Jobb gombbal kattints a választott alkalmazásra, majd válaszd az ikon létrehozása opciót. Kattints jobb gombbal az asztali ikonra, majd a Tulajdonságokat választva írd be a Ctrl + Alt + Karakter formátumú billentyűparancsot. Azt javasoljuk, hogy olyat válassz, ami illik az adott programhoz, a Wordhöz tartozó billentyűkombináció lehet például Ctrl + Alt + W. Okézd le, és kész is vagy. Bármilyen gyakran használt feladathoz (pl. kedvenc weboldal megnyitása, képek vágása) beállíthatsz hasonló billentyűparancsot egy ingyenes alkalmazás, az AutoHotkey használatával.
6. lépés: Másold át vagy szinkronizáld az adataidat
mi haszna egy új számítógépnek, ha hiányoznak róla a legfontosabb dokumentumaid? Több módja is van annak, hogy egyik gépről a másikra áttedd a kulcsfontosságú fájljaidat. Ilyenek például:
- OneDrive szinkronizálás: ha a One Drive-ban tartod a fájljaidat automatikusan szinkronizálódni fognak, amikor bejelentkezel egy új gépre a Microsoft fiókoddal.
- Dropbox vagy Google Drive: hasonlóan működnek más felhő alapú tárhely szolgáltatások is, de ezek nincsenek eleve telepítve Windows alá.
- Kézi másolás: egy pendrive segítségével másold át kézzel a fájlokat. Ez eltarthat egy darabig, ezért lehetőség szerint inkább a fentebbi megoldásokat javasoljuk.
7. lépés: a felesleges alkalmazások törlése
A legtöbb forgalmazó telepakolja a gépedet mindenféle alkalmazással, melyeket jó eséllyel soha nem fogsz használni. Antivirus programok 30 napos próbaverziói, felesleges játékok és hasonlók – csak az erőforrásaidat pazarolják, ezért nem árt tőlük megszabadulni. Ezt legegyszerűbb a Gépház > Rendszer > Alkalmazások és szolgáltatások útvonalon végighaladva teheted meg.
8. lépés: Az asztal témájának megváltoztatása
Ha tetszik a háttérkép és színséma, ami alapértelmezésként be van állítva, akkor még véletlenül sem kötelező lecserélni. A legtöbben azonban szeretjük kissé személyre szabni az operációs rendszer megjelenését.
Így teheted meg: az Asztalon jobb gombbal kattintva válaszd ki a Személyre szabás opciót. Itt választhatsz egyetlen háttérképet, egyszínű hátteret vagy diavetítést is, vagy beállíthatod a tálcák, ablakok és a Start menü színét is, akár automatikus jelleggel, a háttérkép alapján is.
9. lépés: iktasd ki az időpazarló zárolási képernyőt
Hacsak nem élvezed, hogy egy szép képet nézegethetsz minden alkalommal, amikor bekapcsolod vagy felébreszted a géped, a zárolási képernyőnek az égvilágon semmi haszna nincs. Ha kiiktatod, egyből a bejelentkezési képernyőn találod majd magad, ezzel megspórolsz pár felesleges kattintást vagy húzást. Így teheted meg:
Nyisd meg a Beállítás szerkesztőt: indítsd el a Futtatás parancsot a Start menüből vagy a Windows + R billentyűparancs lenyomásával, és gépeld be, hogy „gpedit.msc”.
Nyomj OK-t, a biztonsági figyelmeztetésnél add meg a szükséges engedélyeket, majd keresd meg a bal oldali „Számítógép konfigurációja” könyvtárfában „A felügyeleti sablonok\Vezérlőpult\Személyre szabás” helyet.
A személyre szabás mappát kiválasztva jobboldalt kattintsunk kétszer a „Ne jelenjen meg a zárolási képernyő”, majd engedélyezd azt.
Zárd be a Beállítás szerkesztőt, és indítsd újra a gépet.
- OneDrive szinkronizálás: ha a One Drive-ban tartod a fájljaidat automatikusan szinkronizálódni fognak, amikor bejelentkezel egy új gépre a Microsoft fiókoddal.